View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van informatiefocus op de gevoeligheid voor reclames.

        Thumbnail
        View/Open
        Kaathoven, Max van 3117820.pdf (6.772Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Kaathoven, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In veel onderzoeken is aangetoond dat een verhoogde focus op informatie zorgt voor een verbeterde recognitie van bv. een stuk tekst. Deze informatiefocus zorgt ervoor dat de geleerde stimulus langer en beter in het geheugen wordt opgeslagen. Huidig onderzoek test de aanname dat deze focus op informatie overdraagbaar is naar alle stimuli in de omgeving, en niet alleen de stimulus waarop is gefocust. Dit wordt getest door de recollectie te meten van reclames in de omgeving van een leertaak. Daarnaast wordt verwacht dat de aandachtsfocus voor een gevoeligheid zorgt voor emotionele reclames, in tegenstelling tot informatieve reclames. Dit heeft te maken met het vermogen om taak-irrelevante stimuli te verwerken. Uit de onderzoeken blijkt dat een informatiefocus zorgt voor een betere herinnering van reclames. Daarnaast blijkt dat wanneer een participant gefocust is, hij gevoeliger is voor emotionele reclames. En wanneer de ontvanger niet gefocust is, is hij gevoeliger voor informatieve reclames.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11523
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo