Voorverkoop versus Vrije verkoop
Summary
De verkoop in Nederland van theaterkaartjes in de voorverkoop toont al jaren een dalende tendens. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Schouwburgen en Concertgebouwdirecties (VSCD). De afname in de voorverkoop van de middelgrote podia staat hier centraal. De kunstconsument koop namelijk niet meer zo ver van tevoren zijn kaartjes. Om wat meer over deze daling van de voorverkoopcijfers te weten te komen, zijn er diepte-interviews gevoerd met verschillende middelgrote theaters in Nederland. Er is voornamelijk met de marketingafdelingen van deze theaters gesproken. Hen is gevraagd naar de strategieën die hun theater in gaat zetten om te reageren op deze trend.
In de theaters dringt net als in het theoretische kunstmarketing-discours door dat de kunstconsument steeds belangrijker wordt. In de het theoretische discours wordt de kunstconsument namelijk als coproducent van kunst, het Product, gezien. In de praktijk is dit voor theaters een reden om meer aan relatiemarketing te gaan doen en minder aan voorstellingsmarketing. Ook in het publiciteitsmateriaal, de Promotie, zien we de overgang van minder voorstellingsmarketing, naar meer genre-overkoepelende overzichten, allemaal gericht op de kunstconsument. Met het belangrijker worden van het Publiek is er voor de marketing de weg vrijgemaakt om een belangrijkere positie in te nemen in het theater. Om de voorverkoop te blijven stimuleren moet er, als het om Prijs gaat, gebruik gemaakt worden van vroegboekkortingen in plaats van last minute kortingen. In deze scriptie is de weg vrijgemaakt voor een nieuwe marketingmix die de Nederlandse theatersector kan gebruiken. Product, Publiek, Prijs en Promotie.