View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Opvoedgedrag, Temperament en de Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van Peuters

        Thumbnail
        View/Open
        bachelorthesis_BT2012_subgroep2.pdf (298.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Bibo, C.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het is van belang dat een kind zich goed ontwikkelt op sociaal-emotioneel vlak. Kinderen met een verstoorde sociaal-emotionele ontwikkeling vertonen vaak probleemgedrag. Diverse onderzoeken tonen aan dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind samenhangt met het opvoedgedrag van de ouders. Deze studie onderzoekt de relatie tussen opvoedgedrag, temperament en de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters. De steekproef bestaat uit 50 moeders in de leeftijd van 21 tot 43 jaar, M = 31.73, SD = 4.48, met een kind van 18 maanden oud, M = 18.10, SD = .21. Uit de resultaten blijkt dat een hogere mate van sensitiviteit van de moeder samenhangt met minder probleemgedrag van het kind. Daarnaast blijken kinderen van moeders die meer vasthoudend aandachtrichtend gedrag vertonen zich beter te ontwikkelen op sociaal-emotioneel vlak. Sturend aandachtrichtend gedrag hangt volgens de resultaten niet samen met de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Tevens is er sprake van een interactie tussen vasthoudend gedrag en de sensitiviteit van de moeder. De relatie tussen vasthoudend gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind is afhankelijk van het sensitiviteitsniveau van de moeder. Daarnaast blijkt het negatief affect van het kind niet significant samen te hangen met de sensitiviteit en het aandachtrichtend gedrag van de moeder. Verder onderzoek is vereist om de relatie tussen het vasthoudend gedrag van de moeder en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind te verduidelijken. Hiervoor is het van belang dat verder onderzoek wordt gedaan naar het onderscheid tussen vasthoudend- en sturend gedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11468
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo