View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kunst. Werk in uitvoering

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Kunst, werk in uitvoering - Veronique Baur.pdf (1.687Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Baur, V.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De maatschappelijke waarde van kunst en het genereren van nieuwe financieringsbronnen is anno 2012 een actueel thema in het huidige klimaat van kunst- en cultuurbezuinigingen. Gezien de afnemende aanwas van nieuw, jong publiek van klassieke concerten is er met name in deze sector behoefte aan vernieuwing. In deze scriptie is een nieuw soort samenwerking tussen musici, kunstenaars en individuen uit het bedrijfsleven en wetenschap voor het voetlicht gebracht. Het onderzoek betreft een casestudy naar de activiteiten van Radio Kootwijk Live. Zij ontwikkelen nieuwe concertvormen en hebben zichzelf daarnaast tot doel gesteld relaties met publiek en professionals van buiten de kunsten te leggen. De vraag die centraal staat in het onderzoek is hoe Radio Kootwijk Live werkt en waarom de kunstenaars van Radio Kootwijk Live werken zoals ze werken. Aan bod komen interviews met samenwerkingspartners uit de wetenschap en het organisatieadvies en observaties van een samenwerkingsdag (sessie) en concert. Er wordt geconcludeerd dat deze nieuwe relatie met het bedrijfsleven tot stand is gekomen op basis van een wederzijdse behoefte aan innovatie en het doorbreken van (werk)regels. Radio Kootwijk Live lijkt in zich in haar werkwijze namelijk te kenmerken door een kunde in het spelen, het laten ervaren en het ontregelen. Op deze manier ontwikkelen zij niet alleen nieuwe concertvormen, waarbij gebruikelijke conventies worden losgelaten. Deze werkwijze lijkt ook een aantrekkingskracht uit te oefenen op andere partijen, omdat ook deze ‘professionals’ behoefte hebben aan vernieuwing in de werkwijze, nieuwe inzichten en meer creativiteit op de werkvloer en in werkrelaties. Op deze wijze wordt zowel gewerkt aan productontwikkeling (het klassieke concert) als het creëren van nieuw draagvlak voor de activiteiten van de stichting.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11463
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo