View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een blijvende indruk?! Over het effect van de eerste indruk en ruimte op de waardering, begrijpelijkheid en leeswijze van een zakelijke brief

        Thumbnail
        View/Open
        Een blijvende indruk.pdf (1.009Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Jongh, J. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Zakelijke correspondentie wordt gelezen met het doel te bepalen of, en ja welke, actie nodig is van de lezer. Dat brengt een leesstrategie met zich mee waarbij in de eerste paar seconden wordt besloten hoe grondig de brief gelezen gaat worden. Bovendien wordt een oordeel gevormd over de waardering en begrijpelijkheid van de brief. De invloed van die eerste indruk is echter niet bekend. Eén van de elementen die de eerste indruk bepaald, is de manier waarop ruimte in een brief wordt ingezet. Maar ook de invloed van ruimte is niet bekend. Om deze kennis te vergaren, zijn de volgende onderzoeksvragen geformuleerd: Wat is het effect van ruimte op de eerste indruk? Wat is het effect van ruimte op de waardering, begrijpelijkheid en leeswijze van een zakelijke brief? Wat is het effect van de eerste indruk op de waardering, begrijpelijkheid en leeswijze van een zakelijke brief? Om antwoord te krijgen op de hoofdvraag is ten eerste een exploratief vooronderzoek uitgevoerd om te bepalen welke elementen een rol spelen bij een eerste indruk. Ten tweede is een experimenteel onderzoek uitgevoerd. 202 proefpersonen kregen een ruimtelijke of een niet-ruimtelijke zakelijke brief te zien voor 25 seconden. De ruimtelijke versie had meer witregels tussen de alinea’s, een ruimere linkermarge en een uitgelijnde tekst. Hierna vulden de proefpersonen een vragenlijst in om de eerste indruk te meten. Na het invullen kregen de proefpersonen de brief terug om hem helemaal te lezen en om de rest van de vragenlijst in te vullen. De eerste indruk van een zakelijke brief bleek effect te hebben op de waardering, begrijpelijkheid en leeswijze. Een positievere en duidelijke eerste indruk verhogen de waardering van een brief, zorgen voor een beter begrip en stimuleren de lezer de brief grondiger te lezen. Ruimte bleek geen effect te hebben op de eerste indruk of de waardering en begrijpelijkheid. Het loont dus om aandacht te besteden aan de eerste indruk van een brief.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11449
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo