View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van de zomercursus ‘Plezier op School’ op internaliserende en sociale problemen: De waarneming van ouders en leerkrachten en de invloed van het schoolniveau.

        Thumbnail
        View/Open
        Kolk van der 3160297.pdf (171.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Kolk, J. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is voor veel kinderen een grote stap. Voor kinderen die op de basisschool te maken hadden met problemen in de sociale interactie kan deze overgang extra stressvol zijn. Het overgangsmoment biedt echter ook een uitstekend moment voor interventie. De tweedaagse zomercursus ‘Plezier op School’ maakt gebruik van dit moment. Dit onderzoek bekijkt de effectiviteit van deze zomercursus op de mate van internaliserende en sociale problemen, waargenomen door ouders en leerkrachten. Daarnaast wordt de invloed van het schoolniveau op de effectiviteit bekeken. In totaal hebben 375 participanten deelgenomen aan het onderzoek. Middels randomisatie zijn participanten verdeeld over de experimentele groep en controle groep. Ouders en leerkrachten hebben op drie momenten een verkorte versie van de CBCL of TRF ingevuld. Uit de resultaten blijkt dat de zomercursus effectief is op de vermindering van internaliserende problemen, waargenomen door ouders. Ouders zien echter geen effect op het gebied van sociale problemen. Op basis van de waarnemingen van leerkrachten is er geen effect van de zomercursus gevonden op internaliserende en sociale problemen. In dit onderzoek is er slechts een beperkte invloed van het schoolniveau op de effectiviteit van de zomercursus gevonden. Mogelijke verklaringen voor deze bevindingen en sterke en zwakke kanten van dit onderzoek worden bediscussieerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11444
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo