Het effect van de zomercursus ‘Plezier op School’ op internaliserende en sociale problemen: De waarneming van ouders en leerkrachten en de invloed van het schoolniveau.
Summary
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is voor veel kinderen een grote stap. Voor kinderen die op de basisschool te maken hadden met problemen in de sociale interactie kan deze overgang extra stressvol zijn. Het overgangsmoment biedt echter ook een uitstekend moment voor interventie. De tweedaagse zomercursus ‘Plezier op School’ maakt gebruik van dit moment. Dit onderzoek bekijkt de effectiviteit van deze zomercursus op de mate van internaliserende en sociale problemen, waargenomen door ouders en leerkrachten. Daarnaast wordt de invloed van het schoolniveau op de effectiviteit bekeken. In totaal hebben 375 participanten deelgenomen aan het onderzoek. Middels randomisatie zijn participanten verdeeld over de experimentele groep en controle groep. Ouders en leerkrachten hebben op drie momenten een verkorte versie van de CBCL of TRF ingevuld. Uit de resultaten blijkt dat de zomercursus effectief is op de vermindering van internaliserende problemen, waargenomen door ouders. Ouders zien echter geen effect op het gebied van sociale problemen. Op basis van de waarnemingen van leerkrachten is er geen effect van de zomercursus gevonden op internaliserende en sociale problemen. In dit onderzoek is er slechts een beperkte invloed van het schoolniveau op de effectiviteit van de zomercursus gevonden. Mogelijke verklaringen voor deze bevindingen en sterke en zwakke kanten van dit onderzoek worden bediscussieerd.