Heeft het opsplitsen van situatieschetsen een positieve invloed op de examenscore van vmbo-leerlingen?
Summary
Leerlingen worden op examens getoetst op hun vakkennis. Het is denkbaar dat leerlingen soms benadeeld worden door hun tekstbegrip; de examens zouden immers niet alleen de kennis over een bepaald vakgebied maar ook, indirect, het tekstbegrip van de leerlingen kunnen toetsen. Tekstbegrip mag op wiskundetoetsen geen belemmering zijn. In dit onderzoek heb ik het wiskunde-examen voor de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo (vmbo-bb) 2010 (eerste tijdvak) onderzocht. De volgende hoofdvraag stond hierbij centraal: in hoeverre heeft het opsplitsen van situatieschetsen in het vmbo-bb-examen wiskunde een positief effect op het aantal vragen wat de leerlingen goed beantwoorden? Ik verwachtte dat het opsplitsen van situatieschetsen tot betere prestaties leidt op vmbo-bb examens. Om dit te onderzoeken heb ik een versie zonder opgesplitste situatieschetsen en een versie met opgesplitste situatieschetsen gemaakt van de wiskundevragen. Uit het onderzoek blijkt dat het opsplitsen van situatieschetsen een significant positief effect heeft op de score van de vmbo-bb leerlingen op het wiskunde-examen. De correlatie met de leesvaardigheid verschilt niet per versie. Alleen woordenschat staat soms in verband met de score op de wiskunde-toets wanneer de situatieschetsen niet worden opgesplitst. Dit geeft aan dat het woordenschatniveau minder samenhang heeft met de examenvragen met opgesplitste situatieschetsen dan op examenvragen zonder opgesplitste situatieschetsen. Deze hypothese is dus wel bevestigd; een leerling met een hoge woordenschatkennis zal het wiskunde-examen even goed kunnen maken als een leerling met een lage woordenschatkennis. Het opsplitsten van situatieschetsen heeft dus een positieve effect op het aantal vragen die goed beantwoord worden door de leerlingen.