View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoeveel argumenten? Een onderzoek naar de invloed van argumenttype en aantal argumenten op de overtuigingskracht in teksten.

        Thumbnail
        View/Open
        Alet Krikken - scriptie tb 2012.pdf (1.056Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Krikken, A.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Standpunten kunnen onderbouwd worden met argumenten, maar wanneer is het een goed argument? Argumenten kunnen onderverdeeld worden in statistische, anekdotische en statistisch anekdotische evidentie. In dit onderzoek worden de evidenties met elkaar vergeleken. Daarnaast is het effect tussen één sterk en drie sterke of zwakke argumenten onderzocht. Respondenten kregen een flyer van de ANWB over carpoolen te lezen met één of drie anekdotische, statistische of statistische anekdotische evidentie. Vervolgens is door middel van een vragenlijst gemeten of de respondent overtuigd was van de tekst en hoe de respondent dacht over de zender en de tekst. Er is geen verschil tussen statistische, anekdotische en statistisch anekdotische evidentie bij het ondersteunen van een standpunt in een flyer, tevens is er geen onderscheid tussen de flyer met de drie sterkste argumenten en de versie zonder het sterkste argument. Zoals verwacht beoordeelden de respondenten de tekst met drie argumenten als overtuigender dan de tekst met één argument. Wanneer de versie drie argumenten bevat vinden de respondenten de onderbouwing van het standpunt beter dan wanneer de versie één argument bevat. De versie met drie argumenten is overtuigender dan de versie met één argument en het argument “Carpoolen is financieel aantrekkelijk” is beter beoordeeld zodra het met nog twee andere argumenten werd gepresenteerd. Drie argumenten zijn beter dan één argument.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11343
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo