View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van jongerentaal op de tekstwaardering, het imago van de bron en overtuigingskracht in productadvertenties.

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie.pdf (658.9Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Meulen, S.J. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Jongeren gebruiken jongerentaal om zich te onderscheiden als groep. Het is daarom aannemelijk dat ze het gebruik van jongerentaal in advertenties beschouwen als een inbreuk op hun taal. Maar blijkt dit ook in de praktijk? In dit onderzoek is het effect van jongerentaal op tekstwaardering, het imago van de bron en overtuigingskracht in productadvertenties onderzocht. De advertenties hadden de onderwerpen SoSlow (slow down drankje) en Citytours (stedentrip voor jongeren). In de tekst werd gebruik gemaakt van lexicale taalvariaties (lenen en verruimen). Deze tekst van de advertentie werd uitgesproken door twee verschillende bronnen: een oude (19 jaar) en jonge variant (14 jaar). Er werden geen verschillen gevonden tussen gangbaar taalgebruik en jongerentaal. Ook de leeftijd van de bron en manipulaties in de slogan hadden geen invloed op de waardering van het taalgebruik.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11332
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo