Play. Control. Share. Like. Play. Een onderzoek naar de perceptie van ruimten door mobiele (genetwerkte) muziek.
Summary
Mobiele muziek en de perceptie van ruimten is al meerdere malen beschreven aan de hand van verschillende muziekdragers. De soundscape van de auto, de Walkman-gebruiker en de iPod-gebruiker is al beschreven door onder meer Michael Bull en David Beer. Waar deze onderzoeken stoppen gaat dit onderzoek verder. De opkomst van de mobiele technologie en mediaconvergentie van MP3-spelers in mobiele telefoons en smartphones maken het mogelijk om muziek vanaf een extern centraal punt te beluisteren, voornamelijk via streaming. Hierdoor verandert de soundscape van de luisteraar, ook wel gebruiker genoemd, omdat de auditieve bubbel van de gebruiker meer permeabel wordt. De relatie van de luisteraar met de plaats waarin hij zich begeeft is al tijden veranderd door de komst van mobiele muziek. Het effect van deze media op de situatie toont ook een veranderend beeld, wat aan de hand van Meyrowitz’ situatie-theorie wordt beargumenteerd. Al met al blijft de relatie van mobiele muziek en ruimten veranderen en vervaagt de indeling van ‘places’ zoals Oldenburg dat deed. De verschillen in benadering van ruimten als de thuissituatie, werksituatie en de ontspanningsruimten vervagen door het gebruik van mobiele media in combinatie met genetwerkte muziek. Een dienst als Spotify zorgt voor een netwerk van gebruikers dat invloed uitoefent op de luisterervaring en soundtrack van het individu.