Moeilijke woorden, minder begrip? Een onderzoek naar de invloed van woordmoeilijkheid op het tekstbegrip van sterke en zwakke lezers
Summary
In deze studie is onderzoek gedaan naar de invloed van woordmoeilijkheid op het tekstbegrip van sterke en zwakke lezers. Hierin stonden drie vragen centraal: (1) Worden teksten met makkelijke woorden beter begrepen dan teksten met moeilijke woorden? (2) Beschikken sterke lezers over een beter tekstbegrip dan zwakke lezers? (3) Maakt het voor sterke lezers minder uit of zij een tekst met moeilijke of makkelijke woorden lezen dan voor zwakke lezers? Om tot een beantwoording van deze vragen te komen is een tekst gemanipuleerd op woordmoeilijkheid, wat resulteerde in een lexicaal makkelijke en lexicaal moeilijke tekst. Vervolgens is van deze twee tekstversies een clozetoets gemaakt om tekstbegrip te meten. Beide versies zijn voorgelegd aan zwakke lezers (Vmbo-leerlingen) en sterke lezers (Vwo-leerlingen). Ook maakten zij een woordenschat- en leesvaardigheidstoets. De resultaten van dit onderzoek lieten zien dat teksten met makkelijke woorden beter worden begrepen dan teksten met moeilijke woorden. Ook bleken Vwo-leerlingen over een beter tekstbegrip te beschikken dan Vmbo-leerlingen. Tevens scoorden leerlingen van het Vwo hoger op woordenschat en leesvaardigheid dan leerlingen van het Vmbo. Verder is naar voren gekomen dat het voor Vwo-leerlingen niet minder uitmaakt of zij een tekst met makkelijke of moeilijke woorden lezen dan voor Vmbo-leerlingen.