"Don't shoot the messenger!" Perikelen bij het verzenden van slecht nieuws via voicemail en e-mail. Een vergelijkingsonderzoek.
Summary
In dit onderzoek is geprobeerd antwoord te geven op de vraag in hoeverre het verzenden van slecht nieuws via voicemail en e-mail verschilt, waarbij gelet werd op het productieproces, het product (het bericht) en het gevoel en voorkeuren van de zender. Eerder onderzoek schiep de verwachting dat mensen die slecht nieuws via voicemail versturen dit lastiger en minder prettig vinden dan mensen die het nieuws via e‐mail versturen. Zestig proefpersonen hebben een slechtnieuwsbericht aan een fictieve ontvanger gestuurd via voicemail of e‐mail. De resultaten toonden echter aan dat mensen die slecht nieuws via e‐mail sturrden wel degelijk aandacht aan hun bericht besteedden. Ze dachten onder andere meer na tijdens het produceren en deden er langer over om het bericht te voltooien. De voicemail- en e‐mailberichten zelf bleken niet erg veel van elkaar te verschillen. Proefpersonen die het slechte nieuws via voicemail moesten verzenden vonden dit wel minder prettig dan de proefpersonen die dit via e‐mail moesten doen. Een logische conclusie is dan ook dat mensen bij het verzenden van slecht nieuws e‐mail prefereren omdat e‐mail veel meer voordelen biedt om een goed slechtnieuwsbericht te produceren.