3D in 3D animatie: De invloed op het narratief en de cinematografie van recente animatiefilms
Summary
In deze bachelorscriptie wordt de relatie tussen cinematografie, narratief en technologie binnen animatiefilms onderzocht in de context van de huidige ontwikkelingen van 3D. Hiermee worden de ontwikkelingen op het gebied van 3D-‐schermtechnologie bedoeld. Ook wordt gekeken naar de verschuiving van 2D naar 3D in de computeranimatie zelf. Deze verschuiving heeft namelijk al eerder plaatsgevonden, en wellicht versterken ze elkaar wederzijds. Hierbij fungeren de meest recent geproduceerde animatiefilms van Dreamworks en Pixar als casestudies: Cars 2 en Puss in Boots. Er worden zowel cinematografische als narratieve aspecten belicht en dit wordt verduidelijkt aan de hand van screenshots uit de desbetreffende films. De volgende onderzoeksvraag staat centraal: heeft 3D-schermtechnologie de cinematografie en het narratief van recente animatiefilms veranderd en zo ja, op welke manier? Daarbij wordt er tevens gekeken hoe Dreamworks en Pixar zelf aankijken tegen het belang van technologie en narratief.
Uit het onderzoek komt naar voren dat er inderdaad een verandering zichtbaar is in het narratief en de cinematografie van de onderzochte films. Bij Dreamworks is dit expliciet zichtbaar, en dit staat in lijn met de positieve houding die wordt ingenomen ten opzichte van de recente ontwikkelingen op het gebied van 3D. Ook Pixar spreekt zich positief uit over deze ontwikkeling. Dit is dan ook terug te zien in Cars 2, maar minder duidelijk dan in Puss in Boots.