View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouders vs professional

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hoekstra, R-0441465 en Kaaij, IEC van der-3325997.pdf (213.9Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Kaaij, I.E.C. van der
        Hoekstra, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: In hoeverre ouders en professionals de ontwikkeling van baby’s en peuters overeenkomstig beoordelen is onduidelijk. De samenhang tussen resultaten van een ontwikkelingsvragenlijst, ingevuld door ouders en een gestandaardiseerde ontwikkelingstest afgenomen door een professional, wordt onderzocht. Ook wordt bekeken of de uitslag op de vragenlijst de score op de ontwikkelingstest voorspelt en of de mate van samenhang door de leeftijd van het kind en het opleidingsniveau van ouders wordt beïnvloed. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 67 kinderen, waarvan 42 jongens (62,7%) en 25 meisjes (37,3%). De leeftijd varieerde van 26 dagen tot 42,13 maanden (M = 20,4 ; SD = 13,47). Ouders vulden de Ages and Stages Questionnaire [ASQ] in en de Bayley Scales of Infant and Toddler Development [Bayley III-NL] werd individueel afgenomen door een professional. Resultaten: De ASQschalen en de Bayley IIIschalen bleken samen te hangen wat betreft communicatie en taal (r = .30), en in beide instrumenten fijne motoriek (r = .23) en grove motoriek (r = .53). Tussen de schalen probleem oplossen en cognitie is geen significante samenhang gevonden (r = .09). De schalen communicatie en grove motoriek van de ASQ blijken de Bayley III taal schaal en de grove motoriek te voorspellen. Deze resultaten veranderen niet wanneer gecorrigeerd wordt voor geslacht. Het opleidingsniveau van de ouders vertoont geen samenhang met de ASQ en de Bayley IIIschalen en beïnvloedt tevens de relatie tussen de schalen van de ASQ en Bayley III niet. De leeftijd van het kind hangt samen met de resultaten op de grove motoriek schalen van de ASQ en Bayley IIIschalen. De samenhang tussen de grove motoriekschalen van de ASQ en de Bayley III wordt niet beïnvloed door leeftijd van het kind. Conclusie: De ASQ kan als screeningsinstrument gebruikt worden om na te gaan hoe het kind functioneert wat betreft taalvaardigheid en motoriek. Indien hieruit afwijkende scores naar voren komen, kan het gestandaardiseerde onderzoek Bayley III–NL worden afgenomen om specifiekere informatie te verkrijgen over de ontwikkeling van een kind.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11164
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo