Ontwikkelingsstimulering in de kinderopvang
Summary
Dit onderzoek betreft een mixed- methods onderzoek naar het onderwijsaanbod aan toekomstig pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Er is gebruik gemaakt van een vragenlijst voor docenten van ROC’s en leidinggevenden in de kinderopvang, met kwaliteitskenmerken van afgestudeerde pedagogisch medewerkers. Gestructureerde interviews met docenten van ROC’s en leidinggevenden in de kinderopvang geven aanvulling op de kwantitatieve gegevens. Beide groepen respondenten vinden alle kwaliteitskenmerken, die de kinderopvang in huis kan hebben, belangrijk. De kenmerken sensitieve responsiviteit en respect voor de autonomie van kinderen worden het meest belangrijk gevonden. De educatieve component, waar de huidige pedagogisch medewerker momenteel onvoldoende op scoort, wordt beduidend minder genoemd. De meerderheid van de respondenten vindt dat net afgestudeerde pedagogisch medewerkers onvoldoende kennis hebben over de ontwikkeling van kinderen. Een vragenlijst afgenomen bij studenten en pedagogisch medewerkers geeft aan dat zij minder vertrouwen hebben in hun kennis over de ontwikkeling van kinderen dan in hun vaardigheden om de cognitieve ontwikkeling van kinderen te stimuleren.