View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Turks-Nederlandse jongeren en leren: Het leernetwerk en de leergewoonten van Turks-Nederlandse jongens en meisjes.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Beving, SH-3641317 en Mylius, N-3639738.pdf (508.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Mijlius, K.P.
        Beving, S.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leren doe je overal en kan met iedereen zowel online als offline. De mogelijkheden om te leren zijn onbegrensd. Centraal in dit beschrijvende onderzoek staan de vragen wat de leergewoonten van Turks-Nederlandse jongeren zijn en hoe hun leernetwerk eruit ziet. Ook is gekeken of hier een verschil tussen zit bij jongens en meisjes. Bekend is dat Turks-Nederlandse jongeren achter blijven op onder andere de school- en leervoorwaarden. Bovendien zijn er meer Turkse meisjes dan jongens die de school verlaten zonder een diploma. Het is een multi-methode onderzoek met een kwantitatief (survey, N=168) en kwalitatief (casestudies, N=24) gedeelte waarbij gebruik wordt gemaakt van de data van het Wired Up project. Uit de survey blijkt dat Turks-Nederlandse jongeren de voorkeur geven aan moderne media en het gebruik daarvan voornamelijk zelfstandig, zonder hulp, geleerd hebben. Uit de casestudies komt naar voren dat de Turks-Nederlandse jongeren met een groter leernetwerk positiever tegenover leren staan en vaker een toekomst doel hebben dan de jongeren met een kleiner leernetwerk. Het is wenselijk om het leren door middel van sociale interactie te stimuleren om de houding van Turks-Nederlandse jongeren tegenover leren te bevorderen. Bij de casestudies is ook meer inzicht verkregen in het formeel en informeel leren. De Turks-Nederlandse jongeren hebben meer informele leerrelaties in hun sociale netwerk. Daarnaast zoeken deze jongeren formele informatie veelal online op. Het kan zijn dat zij daardoor minder een beroep doen op hun sociale netwerk als het formeel leren betreft. Hier is echter nader onderzoek voor nodig.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11154
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo