Turks-Nederlandse jongeren en leren: Het leernetwerk en de leergewoonten van Turks-Nederlandse jongens en meisjes.
Summary
Leren doe je overal en kan met iedereen zowel online als offline. De mogelijkheden om te leren zijn onbegrensd. Centraal in dit beschrijvende onderzoek staan de vragen wat de leergewoonten van Turks-Nederlandse jongeren zijn en hoe hun leernetwerk eruit ziet. Ook is gekeken of hier een verschil tussen zit bij jongens en meisjes. Bekend is dat Turks-Nederlandse jongeren achter blijven op onder andere de school- en leervoorwaarden. Bovendien zijn er meer Turkse meisjes dan jongens die de school verlaten zonder een diploma.
Het is een multi-methode onderzoek met een kwantitatief (survey, N=168) en kwalitatief (casestudies, N=24) gedeelte waarbij gebruik wordt gemaakt van de data van het Wired Up project. Uit de survey blijkt dat Turks-Nederlandse jongeren de voorkeur geven aan moderne media en het gebruik daarvan voornamelijk zelfstandig, zonder hulp, geleerd hebben. Uit de casestudies komt naar voren dat de Turks-Nederlandse jongeren met een groter leernetwerk positiever tegenover leren staan en vaker een toekomst doel hebben dan de jongeren met een kleiner leernetwerk. Het is wenselijk om het leren door middel van sociale interactie te stimuleren om de houding van Turks-Nederlandse jongeren tegenover leren te bevorderen. Bij de casestudies is ook meer inzicht verkregen in het formeel en informeel leren. De Turks-Nederlandse jongeren hebben meer informele leerrelaties in hun sociale netwerk. Daarnaast zoeken deze jongeren formele informatie veelal online op. Het kan zijn dat zij daardoor minder een beroep doen op hun sociale netwerk als het formeel leren betreft. Hier is echter nader onderzoek voor nodig.