View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een onderzoek naar de invloed van labeling op de affectieve staat. Het label ‘emotionele eter’ als opheffingsmechanisme van cognitieve dissonantie

        Thumbnail
        View/Open
        Wilmink 3162354.pdf (431.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Wilmink, M.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In huidig onderzoek is gekeken naar de invloed van labeling van de eigen persoon als emotioneel eter op cognitieve dissonantie die zich uit in een negatieve affectieve staat van een persoon. Gesteld werd dat door het toevoegen van een nieuwe cognitie, “Ik ben emotioneel eter”, het gevoel van ongerief, de cognitieve dissonantie, dat veroorzaakt werd door feedback waarin naar voren kwam dat personen te veel hadden gegeten zou af nemen. Participanten die de mogelijkheid kregen zichzelf emotioneel eter te noemen zouden een minder negatieve affectieve staat ervaren dan personen die niet de mogelijkheid kregen zichzelf te labelen als emotioneel eter. Resultaten van het onderzoek lieten echter een andere uitkomst zien. De personen die geen mogelijkheid kregen om zichzelf te labelen als emotioneel eter lieten uiteindelijk een significant positievere affectieve staat zien na de normoverschrijding dan de personen die wel de mogelijkheid kregen zichzelf te labelen of te attribueren als emotioneel eter. Een verklaring voor deze resultaten ligt hoogstwaarschijnlijk in het feit dat de personen die de mogelijkheid kregen zichzelf te labelen als emotioneel eter als het ware ‘met de neus op de feiten’ werden gedrukt. Doordat zij een vragenlijst kregen over emotioneel eten werd het duidelijk dat het onderzoek over het eigen eetgedrag ging en voelden zij zich daarover vermoedelijk uiteindelijk minder goed dan personen die een vragenlijst kregen over vrijetijdsbesteding.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11076
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo