“Vertrouwen in eigen kunnen” Een onderzoek naar de predictieve waarde van self-efficacy voor ambitie onder Masterstudenten Klinische Gezondheidswetenschappen.
Summary
Probleemstelling: Klinische gezondheidswetenschappen (KGW) is een academische deeltijd masteropleiding, gericht op wetenschappelijke onderbouwing van de zorg. Studenten worden opgeleid tot onderzoeker. KGW kent twee programma's: Verplegingswetenschap (VW) en Fysiotherapiewetenschap (FW). Een derde van de alumni bekleedt na afstuderen een onderzoeksfunctie, overigen functies waarin ontwikkelde onderzoekscompetenties kunnen worden toegepast zoals beleid, management of onderwijs. Om meer inzicht te krijgen in de ambitie van KGW-studenten, is onderzocht in hoeverre deze samenhangt met vertrouwen in eigen kunnen (self-efficacy) ten aanzien van onderzoeksvaardigheden, schrijfvaardigheden en studiecontrole.
Methode: Digitale vragenlijst onder alle 1e en 2e jaars masterstudenten KGW (127 studenten, respons 41,7%, n=53). Subgroepen: masterprogramma VW (n=40) of FW (n=13), en afstudeersetting academisch (n=28) of niet-academisch (n=22). De vragenlijst bevatte naast demografische gegevens vijf schalen: ambitie RAM (Ray Achievement Motivation schaal, Ray1979), ambitie KGW (gebaseerd op leerdoelen KGW), onderzoek self-efficacy (O-SE), controle self-efficacy (C-SE), en schrijfvaardigheid self-efficacy (S-SE) (Bandura, 2006). Betrouwbaarheid is geschat met Cronbach’s alpha (α>0.70). Verschillen in self-efficacy scores tussen subgroepen zijn getoetst d.m.v. independent samples t-test (p<0.05). De relatie tussen SE scores en ambitie (RAM en KGW) is onderzocht d.m.v. multiple regressieanalyse en Pearson’s correlatie. Het onderzoek had goedkeuring van de commissie Ethische Toetsing van Medisch Onderwijs Onderzoek.
Resultaten: De Cronbach’s alpha van de diverse schalen was: RAM .54; KGW .83; OSE .93; CSE .81; SSE .77. De RAM ambitie score is vanwege de lage Cronbach’s alpha uit de analyses gelaten. De gemiddelde self-efficacy scores waren: O-SE 77±11%, C-SE 74±10%, S-SE 76±10%. Analyse naar masterprogramma toonde alleen verschil op O-SE: Fysiotherapiewetenschap scoorde hoger dan Verplegingswetenschap, O-SE FW=83%, O-SE VW 75% (p=0,02). Regressie analyse toonde een mogelijke invloed van O-SE op KGW ambitie (p=0,06), overige scores waren niet significant. De Pearson correlatie voor deze relatie was r=.34 (p=0,01), overige correlaties waren niet significant.
Analyse van verschillen in SE en KGW ambitie scores naar academische versus niet-academische afstudeersetting, toonde geen significante verschillen.
Discussie:
Hoewel de aantallen klein zijn, indiceert dit onderzoek dat vertrouwen in onderzoeksvaardigheden van invloed is op de ambitie van studenten t.a.v. de leerdoelen van KGW. Dit kan de opleiding KGW handvatten geven om door middel van vergroten vertrouwen van de studenten in eigen kunnen een carrière perspectief in onderzoek verder aan te moedigen. De setting van het afstudeeronderzoek (academisch versus niet-academisch) lijkt niet van invloed te zijn op het zelfvertrouwen of op de ambitie van studenten ten aanzien van de KGW opleidingsleerdoelen.