Creative Problem Solving op musicalgebied
Summary
Parnes en Osborn beschreven in hun boek dat in 1992 uitkwam een Creative Problem Solving-model, gebaseerd op brainstorming technieken. Dit model wordt toegepast op twee case studies: de musicalproducties De Producers (Martin Michel, 2011) en Soldaat van Oranje (Theu Boermans, 2010). Deze producties worden geanalyseerd aan de hand van de synopsis, première en recensies en uiteraard met hulp van het gekozen CPS-model.
De Producers moest een week na de première noodgedwongen stoppen, deels vanwege weinig marketing mogelijkheden, wellicht vanwege een minder goed doordachte slogan die de lading van de musicalproducties nauwelijks dekte en bovenal vanwege te weinig kaartverkoop.
Soldaat van Oranje is een groot succes gebleken, grotendeels omdat er gebruik gemaakt wordt van een nieuwe manier van musical maken door middel van de SceneAround, een draaischijf waarop het publiek geplaatst is en hierdoor langs de verschillende scènes draait. Ook het bekende, Nederlandse verhaal is een oorzaak voor het succes.
Er wordt een reconstructie gemaakt van beide musicalprocessen en er wordt een korte, eigen analyse gegeven over de vraag waarom De Producers niet succesvol is geworden en Soldaat van Oranje wel. Aan de hand van een CPS-model, interviews met Mark Vijn en Robin de Levita en diverse recensies wordt een antwoord gegeven op de vraag:
Hoe kunnen beslissingen die genomen worden tijdens een musicalproces geanalyseerd worden aan de hand van Creative Problem Solving-modellen?