View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kritische onderbouwingen en complotdenkers in online discussies over het coronavirus

        Thumbnail
        View/Open
        EWS-Esmee Kroon-6521622.pdf (1.561Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Kroon, E.X.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk is onderzocht hoe participatie plaatsvond binnen commentarensecties onder de YouTubevideo’s van de NOS over coronanieuws. Daarbij werd aan de hand van deelvragen gekeken naar de inhoud van de commentaren en of er sprake is van een publieke sfeer en online gemeenschappen. Middels een interpretatieve codering volgens een grounded theory benadering zijn 600 commentaren geanalyseerd waaruit drie thema’s naar voren kwamen: ‘discussieonderwerpen’, ‘doordachte discussievoering’ en ‘ondoordachte discussievoering’. De thema’s bespreken de inhoud van de commentaren en de discussiestructuren. Daarbij was grotendeels sprake van een doordachte en inhoudelijk relevante discussievoering maar een aantal reageerders had weinig onderbouwing of zelfs beledigingen in hun commentaren. De discussies werden voornamelijk aangezet door kritische uitspraken en waren grotendeels interactief. Daarnaast was een maximalistische democratische participatie te herkennen waarin de commentarensecties als publieke sfeer fungeerden waarin de reageerders hun onenigheid lieten blijken over het coronavirus en het beleid.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1103
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo