Leadership in Children’s centres
Summary
Abstract
In this study the role interpretation of leaders in Start children’s centres in England and child and family centres in the Netherlands are compared. Open interviews were conducted with six leaders in the Netherlands, ranging from process managers to daily coordinators and eight leaders in England, ranging from local authority directors to daily managers. These interviews show that leaders use similar strategies and recognize comparable bottlenecks and success factors. However, English leaders show a greater focus on outcomes for children and parental and community involvement in the centres. These differences may be explained by differences in local contexts, the different stages of implementation between the countries, the outcome focused inspections in England or the English leadership development program. Policy makers in the Netherlands can use these findings to acknowledge the need for support of children’s centres’ leaders within the further professionalization of the children’s centres. The possibility to implement a leadership development program, statutory obligation of parental involvement and outcome focused inspections should be further explored.
Samenvatting
In dit onderzoek zijn de rolopvattingen van leiders in Engelse ‘Sure Start children’s centres’ en de Nederlandse Centra voor Jeugd en Gezin vergeleken. Er zijn open interviews gehouden met zes leiders, variërend van procesmanager tot dagelijkse coördinator in Nederland en acht leiders in Engeland, variërend van gemeentelijk beleidsmakers tot dagelijks managers. Uit deze interviews bleek dat leiders vergelijkbare strategieën gebruiken en dezelfde knelpunten en succesfactoren herkennen. Echter, leiders in Engeland hebben een grotere focus op het verbeteren van uitkomsten voor kinderen en betrokkenheid van ouders en de lokale gemeenschap bij de centra. Mogelijke verklaringen voor deze verschillen liggen in verschillen in nationale context, de verschillende implementatiefases tussen de landen, uitkomst gerichte inspecties in Engeland en het Engelse programma voor leiderschapsontwikkeling. Beleidsmakers in Nederland kunnen deze bevindingen gebruiken om het belang van ondersteuning van leiders te erkennen binnen de verdere professionalisering van de centra voor jeugd en gezin. De mogelijkheden voor implementatie van een leiderschapsontwikkelingsprogramma, een wettelijke verplichting van ouderbetrokkenheid en outcome gerichte inspectie moeten verder onderzocht worden