View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Oog voor scheidingskinderen in de klinische praktijk. Scheidingsspecifieke elementen in diagnostiek en behandeling op basis van een Delphi-studie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Duijvestijn, PE-9108068 en Noordink, TA-3645169.pdf (1.022Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Duijvestijn, P.E.
        Noordink, T.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Probleemstelling: Dit onderzoek stelt zich ten doel antwoord te geven op de vraag in hoeverre en hoe de scheidingsachtergrond dient mee te worden genomen in de diagnostiek en behandeling van scheidingskinderen, die met psychosociale problemen worden aangemeld in de jeugdhulpverlening. Methode: Door middel van een uit twee rondes bestaande Delphi-studie is getracht te komen tot een ‘body of knowledge’ voor wat betreft diagnostiek en behandeling van scheidingskinderen in een klinische setting. In ronde 1 zijn semi-gestructureerde interviews gehouden met 25 experts uit wetenschap en praktijk. De resultaten hiervan zijn in een tweede ronde voorgelegd aan dezelfde expertgroep om consensus te onderschrijven en meningsverschillen te bediscussiëren. Resultaten: Er blijkt in grote mate overeenstemming te bestaan tussen de experts. Zij zijn unaniem van mening dat de populatie scheidingskinderen een eigen benadering behoeft in de klinische praktijk. Tal van cruciale elementen en aandachtspunten voor de diagnostiek en behandeling van scheidingskinderen worden genoemd, waarin experts elkaar deels aanvullen. Conclusie: Vanuit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat scheidingskinderen terdege een specifieke benaderingswijze vereisen, wanneer aangemeld in de klinische praktijk. Het vraagt om verklarende en scheidingsgerelateerde diagnostiek, waarin een eventuele onderkennende diagnose wordt uitgesteld. In de behandelfase is altijd aandacht nodig voor ouderbegeleiding, ouderschapsreorganisatie en versterking van de copingvaardigheden van het kind. Over de vraag of daarnaast ook ingezet moet worden op de specifieke klachten, waarmee het kind werd aangemeld, bestaat verschil van mening.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10998
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo