Tekstanalyse: effect online cursus op woordgebruik van depressieve jongeren: voldoende
Summary
Doel: Dit onderzoek richt zich op het woordgebruik gerelateerd aan uitval en aan depressieve klachten tijdens 'Grip op je dip' (GOJD), een online groepscursus voor jongeren met depressieve klachten. Methode: De GOJD online cursus is gevolgd door 234 respondenten (16-25 jaar). Het woordgebruik bij de aanmelding is gebaseerd op de antwoorden van de respondenten op twee openvragen. Om de verandering in woordgebruik te analyseren is gebruik gemaakt van transcripties van chatsessies van 67 respondenten die vijf of zes chatsessies van de GOJD cursus hebben gevolgd. Om de samenhang tussen woordgebruik en uitkomstmaten te bepalen is gebruik gemaakt van de t0, t1 en t2 score op de depressie-, angst- en mastery vragenlijst. Woordgebruik is geanalyseerd met behulp van het computerprogramma ‘Linguistic Inquiry and Word Count’ (LIWC). Resultaten: Hoe meer woorden de cursisten gebruikten bij de aanmelding, hoe meer sessies ze volgden. Het gebruik van woorden met betrekking tot cognitieve processen (aannemen, accepteren, blijken) en tegenstrijdigheid (conflict, gehoopt, gewenst) bij aanmelding voorspelt de depressie en mastery score bij aanmelding. De toename van het gebruik van deze woordcategorieën tijdens de laatste sessie voorspelt de depressieafname en de mastery toename na afloop van de cursus. Conclusie: Woordgebruik tijdens aanmelding en tijdens sessies hangt samen met effectiviteit van de interventie. Meer onderzoek is nodig, zodat online behandelaren inzicht krijgen in het woordgebruik van de cursisten. Ze kunnen het veranderingsproces van depressieafname volgen door het analyseren van de transcripties van de chatsessies. Verder kunnen de zorgprofessionals bij de aanmelding de uitval beter inschatten en kunnen mogelijk hierop inspelen om uitval te voorkomen.