Van Reize door het Aapenland naar De reis door het Apenland. Over leesbevordering en hertalen voor vmbo'ers.
Summary
Er bestaat geen literatuur over de manier waarop een achttiende eeuws werk als Reize door het Aapenland van J.A.Schasz M.D. hertaald kan worden voor een vmbo'er anno 20212. Deze masterscriptie doet een poging om de schatkamer van vroegmoderne literatuur voor vmbo'ers te openen. Er is gezocht naar een adequate literatuurbenadering voor de doelgroep. Voorts is gezocht naar manieren om vmbo'ers aan te moedigen te gaan lezen en de reflectie van het gelezen werk vast te leggen. De vraag of men moet hertalen voor vmbo'ers is vlug beantwoord, maar op de vraag hoe men moet hertalen is geen eenduidig antwoord gevonden. Enthousiasme over een bepaald werk, een creatieve geest en kennis van taal en cultuur zijn eerder van belang om een hertaling of bewerking tot stand te brengen dan een wetenschappelijke aanpak. Theorieën uit de vertaalwetenschap, de vertaalrelevante tekstanalyse van Hönig en de strategieën van Chesterman, helpen om verantwoord te hertalen. Een uitgebreid experiment heeft aangetoond dat De reis door het Apenland een bijdrage kan leveren aan het leesplezier van leerlingen uit 3 en 4 vmbo-t.