De Deconstructie van het Atelier, een onderzoek naar de deconstructie van het atelier in de conceptuele videokunst en de invloed hiervan op de hedendaagse kunst
Summary
De jaren zestig speelden in de ontwikkeling van kunst een zeer belangrijke rol. Eén van de belangrijkste veranderingen was het wegvallen van het kunstenaarsatelier als noodzakelijke plaats voor artistieke productie. Daar waar de oorsprong van site specifieke kunst en hedendaagse kunstpraktijk voornamelijk wordt gezocht bij de Conceptuele kunst en Minimal Art uit dezelfde periode, is het atelier in de conceptuele videokunst eigenlijk veel directer onderworpen aan een belangrijke verandering. Hoe kon het dat het atelier in deze kunst, aan het eind van de jaren zestig, een zeer belangrijk rol ging spelen en tegelijkertijd volledig werd teruggebracht naar een vrijwel onherkenbare ruimte?
Aan de hand van de videowerken van Bruce Nauman, Vito Acconci en Francis Alÿs wordt onderzocht door welke factoren het kunstenaarsatelier kon deconstrueren en op welke manier deze deconstructie doorwerking heeft in de hedendaagse kunst.