View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Nieuwe Werken: uitkomst of ondergang voor je privéleven?

        Thumbnail
        View/Open
        Jans, T. 3159930.pdf (278.9Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Jans, T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de relatie tussen verschillende dimensies van Het Nieuwe Werken (HNW) en de mate van negatieve werk-privéinterferentie (WPI) in de domeinen tijd, vermoeidheid en het psychologisch domein onderzocht. Daarnaast is onderzocht of de persoonskenmerken perfectionisme, prestatiemotivatie en timemanagement deze relatie beïnvloeden. De data zijn verkregen door middel van een online vragenlijst bij zowel profit als non-profit organisaties (N=413). Uit de resultaten blijkt dat zowel actief als passief buiten werktijd werken samenhangen met meer WPI in de privétijd. Resultaatgerichte aansturing in combinatie met een goede vertrouwensrelatie met de leidinggevende hangt samen met minder WPI in alle domeinen. Daarnaast versterkt een hoge prestatiemotivatie de relatie tussen afscherming van het werk en WPI in het domein tijd. Ten slotte bufferen goede timemangementvaardigheden de relatie van het aantaluren thuiswerken op WPI in het domein vermoeidheid. HNW bleek zowel positieve als negatieve verbanden met WPI te hebben; het onderzoek onderschrijft hiermee het belang van mogelijke gevaren voor het privéleven en organisaties wordt geadviseerd om aansturing vanuit de leidinggevenden op een positieve resultaatgerichte wijze in te richten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10838
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo