Beleid en Differentiatie: boter bij de vis? Een onderzoek naar hoe scholen in het voortgezet onderwijs omgaan met het diversiteits-efficiëntie dilemma.
Publication date
2012Author
Schenkels, J.J.J.
Haarbosch, G.
Kieviet, K.J.
Metadata
Show full item recordSummary
In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar beleid en differentiatie in de schoolpraktijk. Hierin wordt antwoord gegeven op de vraag wat de visie van de school is ten aanzien van differentiatie en hoe differentiatie in de praktijk wordt toegepast. Waslander (2007) heeft onderzocht op welke dimensies en in welke mate scholen differentiëren en hoe zij dit financieel realiseren. Waslander stelt naar aanleiding van haar bevindingen een aantal schoolcategorieën vast die een beeld geven van het differentiatiebeleid. Door middel van het afnemen van interviews en vragenlijsten op drie scholen hebben wij vastgesteld wat de visie is van de scholen t.a.v. differentiatie en de lespraktijk. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de visie van de schoolleiding en hoe de docenten differentiëren in hun les. Met behulp van deze gegevens is inzichtelijk gemaakt in welke dimensies de scholen de meeste energie steken. Tegelijkertijd wordt duidelijk op welke vlakken kansen liggen voor de scholen. Tevens wordt een beeld geschetst van de discrepanties tussen de visie van de school en de lespraktijk.