De samenhang tussen kindtemperament, autoritatief opvoedgedrag en prosociaal gedrag bij kleuters
Summary
Het doel van deze studie was om de samenhang te onderzoeken tussen kindtemperament, autoritatieve opvoedgedragingen en prosociaal gedrag bij kinderen (n=56) uit groep één van de basisschool. Hierbij is specifiek gekeken naar de modererende rol van kindtemperament op de relatie tussen autoritatief opvoedgedrag en prosociaal kindgedrag en naar de mediërende rol van autoritatieve opvoeding op de relatie tussen kindtemperament en prosociaal kindgedrag. De ouder van het deelnemende kind heeft een batterij vragenlijsten ingevuld met betrekking tot eigen opvoedgedragingen, het temperament en de prosocialiteit van het kind, allen samengestelde constructen. In de resultaten is geen bewijs gevonden voor een moderatie-effect en daarmee voor de differentiële ontvankelijkheidshypothese: de relatie tussen autoritatieve opvoeding en prosociaal kindgedrag wordt niet sterker naarmate er sprake is van een moeilijker kindtemperament. Ook een mediatie-effect is niet aangetoond: de relatie tussen kindtemperament en prosociaal gedrag verloopt niet via de autoritatieve opvoeding. Uit de resultaten is wel naar voren gekomen dat autoritatiever opvoedgedrag samenhangt met meer prosociaal kindgedrag. Toekomstig onderzoek met meer informanten en een nauwere constructbepaling moet uitwijzen of kindtemperament inderdaad niet samenhangt met autoritatieve opvoeding en prosociaal kindgedrag en of de invloed van kindtemperament op de relatie tussen autoritatieve opvoeding en prosociaal gedrag daadwerkelijk te verwaarlozen is.