Een Onderzoek naar Werkgeheugen bij Kinderen met Dyslexie en Dyscalculie
Summary
In dit onderzoek is de rol van het werkgeheugen bij kinderen met dyslexie en dyscalculie onderzocht. Er hebben 114 kinderen (waarvan 49 jongens) tussen 8;0 jaar tot en met 12;1 jaar deelgenomen. De onderzoeksgroep bestond uit kinderen met lees- en/of spellingproblemen (dyslexiegroep), kinderen met rekenproblemen (dyscalculiegroep), kinderen zonder leerproblemen (controlegroep, leeftijd gematcht) en kinderen die qua rekenniveau vergelijkbaar zijn met de kinderen uit de dyscalculiegroep (skill-matched groep). Met behulp van de Automated Working Memory Assessment (AWMA) zijn vier componenten van het werkgeheugen gemeten: verbaal korte termijn geheugen, verbaal werkgeheugen, visueel ruimtelijk korte termijn geheugen en visueel ruimtelijk werkgeheugen. De resultaten tonen aan dat de groepen van elkaar verschillen op de werkgeheugenmaten. Kinderen met dyslexie blijken in vergelijking met kinderen uit de controlegroep significant lager te presteren op taken die een beroep doen op het verbaal en visueel ruimtelijk korte termijn geheugen en werkgeheugen. Dit geldt ook voor kinderen met rekenproblemen. In vergelijking met de skill-matched groep, presteren zij significant lager op taken die een beroep doen op het verbaal en visueel ruimtelijk korte termijn geheugen. De resultaten impliceren dat leerproblemen nauw samenhangen met specifieke tekorten in het werkgeheugen.