View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Modereert het opleidingsniveau van ouders het effect van zelfstandig zitten op de productieve woordenschat bij een leeftijd van 24 maanden?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Schatorie, EBFM-3623270.pdf (134.3Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Schatorie, E.B.F.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vanuit de embodiment theorie wordt gedacht dat er een verband bestaat tussen de motorische ontwikkeling en de taalontwikkeling van kinderen. Het is nog onduidelijk of deze relatie wordt beïnvloed door het opleidingsniveau van ouders. Dit onderzoek trachtte na te gaan of het verband tussen het bereiken van de motorische mijlpaal zelfstandig zitten op de productieve woordenschat bij een leeftijd van 24 maanden gemodereerd werd door de hoogte van het opleidingsniveau van de ouders. De steekproef werd samengesteld uit gezinnen in de buurt van Utrecht (N=52). Zij hebben vragenlijsten ingevuld over het moment waarop de mijlpaal zelfstandig zitten werd bereikt en hoe groot de productieve woordenschat was op de leeftijd van 24 maanden. Een significant negatief effect is gevonden tussen de leeftijd zelfstandig zitten en de productieve woordenschat. Er is geen interactie-effect gevonden voor het opleidingsniveau van ouders. Geconcludeerd kan worden dat kinderen die eerder de mijlpaal zitten hebben behaald op de leeftijd van 24 maanden een grotere productieve woordenschat laten zien. Doordat er geen interactie-effect is gevonden voor het opleidingsniveau van de ouders kan er geen uitspraak gedaan worden over een al dan niet voorspellende relatie van deze moderator. Meer onderzoek is hiervoor nodig.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10776
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo