View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leerstrategieën bij begaafde leerlingen: het effect van instructie op het memoriseren van woorden

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hoving, IP-3433226.pdf (654.5Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Hoving, I.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De prestaties van Nederlandse begaafde leerlingen blijven achter op die van begaafde leerlingen in andere landen. Vanuit wetenschappelijke literatuur en in de Nederlandse politiek is aangegeven dat geïnvesteerd moet worden in deze groep leerlingen. Een mogelijk aandachtspunt is het bieden van leerstrategieën. Deze studie is gericht op de verschillen in strategiegebruik en prestaties op het gebied van memoriseren van woorden van jonge begaafde leerlingen, waarbij de controlegroep uit begaafde leerlingen bestaat. Voor het onderzoek zijn 50 begaafde en 24 gemiddeld presterende leerlingen geselecteerd. Vijfentwintig begaafde leerlingen hebben een interventie gevolgd gericht op de leerstrategie memoriseren. Door middel van pre- en posttesten is een beeld verkregen over het strategiegebruik en de scores. De resultaten tonen aan dat leerlingen hogere scores behalen als zij gebruik maken van strategieën. Begaafde leerlingen verschillen in dit onderzoek niet van gemiddelde leerlingen in strategiegebruik op de pre-test. De leerlingen uit de interventiegroep maken bij de posttest meer gebruik van een aangeleerde strategie dan leerlingen uit de controlegroep. Zij behalen echter geen hogere scores op de posttest.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10759
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo