Motivatie is het Sleutelwoord
View/ Open
Publication date
2012Author
Akker, J.W. van den
Haagen, D.M.D. van der
Metadata
Show full item recordSummary
Het lijkt de normaalste zaak van de wereld, huiswerk maken. Echter is de praktijk lijkt dit niet het geval. Docenten klagen vaak over het huiswerkgedrag van de leerlingen. Huiswerk wordt vaak niet of slecht gemaakt. In dit artikel wordt gekeken naar de motivatie van leerlingen om het huiswerk te maken en of de docent iets kan doen om het maken van het huiswerk te motiveren. We maken gebruik van vragenlijsten en van de informatie uit Magister. De vragenlijsten bestaan uit drie onderdelen: “Demotivatie”, “Moeten studeren” en “Willen studeren”. We hebben het huiswerkgedrag zowel in leerjaar drie als in leerjaar vier bekeken. Ook hebben we onderscheid gemaakt tussen de diverse afdelingen.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de havo het meest gedemotiveerd is. De vwo-leerlingen zijn het minst gedemotiveerd. Het huiswerkgedrag is op de mavo-afdeling het slechtst. De mavo- en havo-leerlingen maken het huiswerk omdat het moet, het vwo-leerlingen omdat ze het willen. De diverse strategieën die de docenten toepassen blijken niet altijd goed te werken. Op de mavo werkt het geven van strafregels en het nablijven het beste en op de havo werkt het geven van punten het beste.