View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Madame Bovary, analyse van de focalisatie en de positie van de vrouw in het narratief van Madame Bovary

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorwerkstuk Annika Janssen 24 februari 2012.pdf (862.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Janssen, A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Focalisatie beïnvloedt de lezer en geeft Emma als vrouwelijke hoofdpersonage een bepaalde positie in het verhaal. Belangrijker zijn nog de verwachtingen die men hierbij koestert. Geven deze verwachtingen de werkelijke positie van de vrouw in de sociale constructie van de samenleving weer, zoals deze uitgebeeld wordt in het narratief? Naast het feit dat focalisatie de lezer kan beïnvloeden een bepaald beeld te vormen over de personages kan het ook helpen bij de analyse van Madame Bovary. Ik richt me op gender en hoe dit zich verhoudt tot het moederschap. Dit is niet alleen een rol die biologisch gezien slechts een vrouw ten deel kan vallen, maar heeft ook te maken met een gendergericht cultureel en sociaal verwachtingspatroon. Ik zal mij voornamelijk toespitsen op hoe Emma’s kind in deze roman de positie van Emma als vrouw weerspiegelt in de maatschappij waarin zij beiden leven. Hiervoor gebruik en analyseer ik enkele sleutelcitaten waarin voornamelijk haar dochter voorkomt. Tijdens het schrijven richt ik me op het beantwoorden van de volgende onderzoeksvraag: op welke manier zorgt de technische verdeling van focalisatie bij de personages onderling ervoor dat de lezer de positie van Emma als vrouw begrijpt en mee kan voelen met het gedrag dat hieruit voortvloeit? Hoe draagt haar dochter bij aan het gendergericht sociale verwachtingspatroon dat een bepaald beeld van Emma schetst als de overspelige echtgenote? Deze vragen vormen de rode draad.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10716
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo