Bataven bij de les. Over het aanbieden van oude teksten aan hedendaagse leerlingen in de lessenserie 'Bataven bij de les'.
Summary
In Bataven bij de les wordt aangegeven welke theorieën ten grondslag liggen aan de inhoud en de didactiek van Ware Bataven, Nederlandse identiteit, trots en mythevorming: een lessenserie over (historische) teksten. Ware Bataven bestaat uit 5 digitale lessen voor de hoogste klassen van HAVO en VWO, met als onderwerp de ‘Batavenmythe’. In elke les staan een of meerdere (historische) teksten centraal, waarin Batavieren een rol spelen. Waar nodig zijn deze teksten geannoteerd of vertaald. Historisering en actualisering worden afgewisseld. De lessen zijn contextgericht, maar ook bevatten ze tekstgerichte, auteursgerichte en lezersgerichte elementen. De lessenserie volgt daarmee het concept van de serie Tekst in Context. Hij is geschreven en samengesteld door Ineke van Gelder, Jolien Brussen en Matti Gortemaker.
Voor iedere les van Ware Bataven werd een antwoord gezocht op twee vragen: op welke manier worden Batavieren in de tekst verbeeld en hoe dragen de geselecteerde teksten bij aan de identiteitsvorming en de definiëring van Nederland of het Nederlanderschap? Om die vragen te kunnen beantwoorden is een grondige studie gemaakt van literatuur op verschillende vakgebieden van primaire en secundaire teksten waarin Batavieren voorkomen, studies over nationaal denken, over nationale identiteit en identiteitsvorming in het algemeen en hoe teksten daarin een functie kunnen vervullen. Bovendien zijn de voor de lessen geselecteerde teksten grondig geanalyseerd, alvorens de vertaalslag te maken naar concrete lessen. Bataven bij de les geeft de resultaten van dit onderzoek weer, en geeft een verantwoording van de uitgangspunten, de doelstellingen en de opbouw van de afzonderlijke lessen uit de lessenserie.