Hier kijk ik als eerste naar. Over de relatie tussen de eerste indruk, tussenkopjes en tekstwaardering.
Summary
Om te onderzoeken of tussenkopjes invloed hebben op de eerste indruk, tekstwaardering en waardering van de zender is er allereerst een vooronderzoek uitgevoerd. Het vooronderzoek bestond uit een communicatiekundige herschrijving van een brief over de AOW-toeslag van de Sociale Verzekeringsbank. Vervolgens hebben 25 deelnemers de originele of de her-schreven versie tien seconden bekeken en beoordeeld door middel van een interview. Vijf van die deelnemers hebben tevens door middel van de plus-min methode de herschreven brief beoordeeld. Uit de resultaten van het vooronderzoek is gebleken dat lezers een positievere algemene indruk hadden van de herschreven brief dan de originele brief. Tijdens de eerste blik op de brief bleek er vooral gekeken te worden naar de onderwerpsregel, tussenkopjes en bedragen. Voor het hoofdonderzoek zijn er acht verschillende versies gecreëerd van de volledig herschreven brief. De 192 deelnemers kregen de brief eerst vijftien seconden voorgelegd waarna ze een vragenlijst over de eerste indruk invulden. Vervolgens mochten ze de brief volledig doorlezen en vulden ze een tweede vragenlijst in. Uit de resultaten van het hoofdonderzoek is gebleken dat lezers de brief met tussenkopjes een hoger rapportcijfer geven en dat na het lezen deze brief ook hoger scoort op structuur. Daarnaast blijkt de indruk na het volledig lezen hetzelfde als de eerste indruk te zijn.