View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Petje af, kauwgom uit

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bakker, J-3439976 en Smit, DA-3446298.pdf (167.5Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Bakker, J.
        Smit, D.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding. De advocaat heeft in het jeugdstrafproces zowel een juridische als pedagogische rol. In eerder onderzoek wordt gewezen op het belang van de pedagogische rol. Het blijft echter onduidelijk hoe deze rol in de praktijk vormgegeven wordt. Daarom staat in dit onderzoek de volgende vraag centraal: “Welke concrete handelingen geven invulling aan de pedagogische rol van de advocaat tijdens jeugdstrafzaken?” Methode. Achttien jeugdstrafrechtadvocaten zijn geïnterviewd. Werkervaring en affiniteit, pedagogische handelingen in twee jeugdstrafzaken en de pedagogische visie zijn besproken. Resultaten. In 29 dossiers kwamen concrete pedagogische handelingen van advocaten naar voren. Deze zijn als volgt geclusterd: informatieverstrekking aan de jeugdige, het betrekken van de ouders, voorbereiding op de zitting, communicatie en karakter van de gesprekken. Ook is de pedagogische visie beschreven. Discussie. Geconcludeerd kan worden dat de advocaat zich bewust is van zijn pedagogische aandeel tijdens een jeugdstrafproces. Dit aandeel wordt echter niet eenduidig ingevuld. Zowel overeenkomsten als verschillen zijn zichtbaar bij de invulling van de pedagogische rol. Op basis van literatuur, resultaten en pedagogische visie zijn er aanbevelingen geformuleerd in de vorm van concrete pedagogische handelingen. Deze handelingen zouden de invulling van een pedagogische rol praktisch uitvoerbaar moeten maken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10647
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo