De opmars van adolescentenliteratuur in het onderwijs
Summary
Onderzoek naar de huidige en mogelijke rol van adolescentenliteratuur in het literatuuronderwijs Nederlands.
Adolescentenliteratuur heeft zich de laatste tien jaar ontwikkeld tot een volwaardig genre. Het is echter duidelijk dat het realiseren van een plaats voor dit genre in het literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo/vwo uiterst moeizaam verloopt. Ondanks de beoogde voordelen van de integratie van de adolescentenromans in het literatuuronderwijs, wordt er steeds weer teruggegrepen op de aloude discussie over het onderscheid tussen jeugd- en volwassenenliteratuur. Dit bleek ook uit de resultaten van een enquête in 2001. Meer dan tweederde van de ondervraagde docenten Nederlands stond destijds adolescentenliteratuur niet toe op de leeslijst omdat ze vonden dat de adolescentenromans in de onderbouw thuishoren. Gezien de huidige ontwikkelingen op het gebied van de adolescentenliteratuur was het interessant om te onderzoek of dit anno 2011 nog steeds het geval is. Opnieuw zijn docenten Nederlands gevraagd naar de rol van adolescentenliteratuur in hun literatuuronderwijs. Het blijkt dat er nog het nodige voorbehoud onder docenten bestaat, maar toch staat inmiddels meer dan tweederde van de docenten adolescentenliteratuur juist wel toe op de leeslijst.