View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Dit wil ik lezen. Een onderzoek naar de invloed van (tekst)kenmerken van startbrieven op de motivatie om deze te gaan lezen.

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie _definitieve versie.docx (214.7Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Nieuwenhuizen, M.J.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het Nederlandse pensioenstelsel bestaat uit drie pijlers. Eén van de drie pijlers wordt gedragen door de werkgever. De werkgever laat het uitvoerende deel van het pensioen eigenlijk altijd over aan een pensioenfonds of –verzekeraar. Deze pensioenverstrekker is wettelijk verplicht een startbrief te sturen naar werknemers; de deelnemers aan het fonds. Deze startbrief wordt echter vaak niet gelezen of begrepen. In dit onderzoek werd gekeken of door het aanpassen van deze brief de motivatie om de startbrief te lezen, verhoogd zou worden. De onderzoeksvraag hierbij was: In hoeverre spelen verschillende (tekst)kenmerken van een startbrief een rol in de motivatie om te gaan lezen? Het onderzoek had betrekking op de volgende briefkenmerken: afsluiting van de brief, kopjes, foto van de afzender, logo van de organisatie, indeling van de brief, artikel, voorbeeld en slogan. Deze tekstkenmerken werden door middel van drie onderzoeken onderzocht: een corpusonderzoek, een online enquête en interviews. Het corpusonderzoek onder tien startbrieven diende ertoe een schets te geven van de huidige brieven. Vervolgens werd door middel van de online enquête en interviews onderzocht welke tekstkenmerken de motivatie van de lezer verhoogden en waarom. Uit de resultaten van de drie onderzoeken kwamen de volgende aanbevelingen: • Sluit de brief altijd netjes af met een digitale of geschreven handtekening. • Gebruik kopjes waar nodig. • Hanteer de conventionele briefopbouw. • Voeg niet te veel afleidende elementen toe aan de brief, maar gebruik wel een logo. Samengevat: handtekening, kopjes, een traditionele opbouw van de brief en het logo verhogen de motivatie bij lezers. Om deze resultaten te kunnen generaliseren naar alle lezers van alle startbrieven van alle pensioenverstrekkers, is vervolgonderzoek noodzakelijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10381
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo