Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorErkens, G.
dc.contributor.advisorKirschner, F.C.
dc.contributor.authorKraan, N.C.
dc.date.accessioned2012-04-16T17:00:47Z
dc.date.available2012-04-16
dc.date.available2012-04-16T17:00:47Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10301
dc.description.abstractIn dit onderzoek zijn twee Plusklassen van twee basisscholen een schooljaar gevolgd om antwoord te kunnen geven op de vraag: Leidt de onderwijsaanpassing in de vorm van een Plusklas tot het doel om de (hoog)begaafde leerlingen te leren leren, verhoogt het hun welbevinden en wat doet het met hun motivatie? De Plusklasleerlingen hebben tweemaal de SchoolVragenLijst ingevuld, eenmaal aan het begin van het schooljaar en eenmaal aan het einde. Voor school A werd een significante afname van welbevinden in de eigen groep gemeten. De afname van motivatie was niet significant. Voor school B werd een toename in zowel welbevinden als motivatie gemeten, maar beide niet significant. Er is een leervaardighedenvragenlijst ontwikkeld die twee maal is afgenomen aan het einde van het schooljaar, waarvan één maal retrospectief. Voor beide scholen werd een significante toename gemeten van de leervaardigheden van de leerlingen, zowel volgens de leerlingen zelf als volgens hun leerkracht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent295017 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen jaar Plusklassen op twee basisscholen in Utrecht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPlusklas
dc.subject.keywordsmotivatie
dc.subject.keywordswelbevinden
dc.subject.keywordsleervaardigheden
dc.subject.keywordshoogbegaafdheid
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record