De samenhang tussen mastery experiences en de self-efficacy van de psycholoog-coach
Summary
De self-efficacy theorie van Bandura (1977) veronderstelt dat mensen met een hogere mate van self-efficacy (geloof in eigen kunnen) een betere prestatie leveren. Ook zouden mastery experiences (meesterschapervaringen) een positief effect hebben op self-efficacy. In dit onderzoek wordt deze theorie toegepast op psycholoog-coaches. Het doel van dit artikel is aan te tonen dat objectieve en/of subjectieve mastery experiences samenhangen met de self-efficacy van de psycholoog die coacht, en dat self-efficacy samenhangt met prestaties en welbevinden van de psycholoog-coach. Hiertoe is een vragenlijst afgenomen onder 288 psycholoog-coaches van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Om de verwachtingen te toetsen zijn er factoranalyses, correlaties, t-toetsen, enkelvoudige en meervoudige regressieanalyses en mediatieanalyses uitgevoerd. De resultaten laten zien dat mastery experiences opgedeeld kunnen worden in objectieve en subjectieve mastery: alleen subjectieve mastery experiences hingen samen met de self-efficacy van de coach. Verder bleek dat coach-efficacy inderdaad samenhing met prestatie. Tenslotte bleek de self-efficacy van de coach de relatie tussen subjectieve mastery experiences en de uitkomstmaten (welbevinden en prestatie) gedeeltelijk te mediëren.