View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang tussen mastery experiences en de self-efficacy van de psycholoog-coach

        Thumbnail
        View/Open
        Plender L. 3161188.pdf (302.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Plender, E.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De self-efficacy theorie van Bandura (1977) veronderstelt dat mensen met een hogere mate van self-efficacy (geloof in eigen kunnen) een betere prestatie leveren. Ook zouden mastery experiences (meesterschapervaringen) een positief effect hebben op self-efficacy. In dit onderzoek wordt deze theorie toegepast op psycholoog-coaches. Het doel van dit artikel is aan te tonen dat objectieve en/of subjectieve mastery experiences samenhangen met de self-efficacy van de psycholoog die coacht, en dat self-efficacy samenhangt met prestaties en welbevinden van de psycholoog-coach. Hiertoe is een vragenlijst afgenomen onder 288 psycholoog-coaches van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Om de verwachtingen te toetsen zijn er factoranalyses, correlaties, t-toetsen, enkelvoudige en meervoudige regressieanalyses en mediatieanalyses uitgevoerd. De resultaten laten zien dat mastery experiences opgedeeld kunnen worden in objectieve en subjectieve mastery: alleen subjectieve mastery experiences hingen samen met de self-efficacy van de coach. Verder bleek dat coach-efficacy inderdaad samenhing met prestatie. Tenslotte bleek de self-efficacy van de coach de relatie tussen subjectieve mastery experiences en de uitkomstmaten (welbevinden en prestatie) gedeeltelijk te mediëren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10282
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo