View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Let op: Informatie kan incorrect zijn

        Thumbnail
        View/Open
        EWS Johanna Butijn (6515940).pdf (794.9Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Butijn, J.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de wereld circuleren ontzettend veel nieuwsberichten, maar een deel is nepnieuws. Hoe kunnen we correcte van incorrecte informatie onderscheiden en hoe kunnen we dit verbeteren? Een belangrijk proces hierbij is validatie, dit houdt in dat we constant controleren of de informatie correct is. Desondanks merken we niet altijd incorrecte informatie op. Leesinstructies bieden potentie om dit te verbeteren. Daarom bestudeert dit onderzoek het effect van verschillende leesinstructies op de leestijden en accurate detectie van incorrecte informatie. Daarnaast wordt er gecontroleerd voor de mogelijke invloed die iemands voorkennis hierop heeft. 68 HBO en WO geschoolde deelnemers van 18-35 jaar namen deel aan het onderzoek. Zij kregen een leesinstructie die hen ofwel deed focussen op het controleren van de informatie met hun achtergrondkennis, ofwel op het controleren van de informatie op coherentie met de tekst. Vervolgens lazen zij zin voor zin 16 teksten, waarvan de targetzinnen variërend correct of incorrect waren. Hierbij werden hun leestijden gemeten en hoe accuraat zij incorrecte informatie opmerkten. Om te controleren voor de invloed van iemands voorkennis is dit als co-variabele meegenomen. Resultaten laten zien dat leesinstructies die focussen op de tekst leiden tot langere leestijden van incorrecte informatie, maar leesinstructies die focussen op achtergrondkennis leiden tot een accuratere detectie. Voorkennis blijkt geen invloed te hebben op de leestijden en accurate detectie. Dit benadrukt het belang van het aandachtig formuleren van leesinstructies. Verschillende leesinstructies hebben namelijk een verschillende invloed, wat effect kan hebben op hoe mensen incorrecte informatie detecteren, ongeacht de voorkennis van de lezer.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1022
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo