View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "Dit is het echte leven, niet een voorlichtingsspotje"

        Thumbnail
        View/Open
        EWS_Marit_Mutsaers_6532276.pdf (902.6Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Mutsaers, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van het huidige onderzoek is om inzicht te geven in het discours over morele thema’s in tienerdramaseries in Nederlandse kranten van 2010 tot 2020. Uit eerder receptieonderzoek naar tienerdramaseries blijkt dat morele thema’s in tienerdramaseries, zoals seksualiteit of zelfdoding, morele paniek kunnen veroorzaken of geprezen worden voor het doorbreken van taboes. In die onderzoeken is zowel sprake van een youth-at-risk discours als een neoliberaal discours. Dat is opvallend, aangezien het youth-at-risk discours tieners representeert als irrationeel en kwetsbaar en het neoliberaal discours het idee reproduceert dat tieners welbewust en rationeel zijn. Met behulp van een grounded theory approach zijn Nederlandse krantenartikelen over tienerdramaseries aan een discoursanalyse onderworpen. Uit die analyse blijkt dat ook het Nederlandse discours over tienerdramaseries zowel youth-at-risk als neoliberale ideeën reconstrueert. Journalisten reconstrueren het beeld van een irrationele tiener, zodat zij tieners binnen dominante normen kunnen houden. Dat sluit aan bij het youth-at-risk discours doordat volwassenen tieners ‘beschermen’. Daarmee in tegenspraak wordt de verantwoordelijkheid voor risicovermijding toegeschreven aan tieners en hun ouders zelf. Daardoor houden journalisten het neoliberale ideaal in stand waarbij iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen welzijn. Ook oefenen journalisten disciplinaire macht uit, door zelfdoding wel en fatshaming niet als een (waardig) probleem te definiëren en voor te schrijven hoe tieners daarmee om moeten gaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1020
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo