-'De kunst van verlichten'-
Summary
Deze masterscriptie 'De kunst van verlichten' onderzoekt het gebruik van licht als autonoom medium bij zes kunstenaars. Drie van hen stonden aan de wieg van de lichtkunst in de jaren ’60 van de vorige eeuw, te weten Dan Flavin, Bruce Nauman en James Turrell. Daar tegenover plaats ik drie hedendaagse kunstenaars, namelijk: Cerith Wyn Evans, Olafur Eliasson en Stefan Brϋggemann, die sinds medio jaren ’90 actief zijn als lichtkunstenaar. Aangezien ' de lichtkunst' al een halve eeuw bestaat ben ik geïnteresseerd of deze jonge generatie kunstenaars 'licht' op een vernieuwende wijze weten toe te passen, aangezien de lichtbronnen, op technologische ontwikkelingen na, niet veranderd zijn.
De hoofdvraag in deze Masterscriptie is: Op welke wijze en met welk doel wordt licht als autonoom medium gebruikt bij in de kunst vanaf de jaren zestig tot op heden? Hierbij bekijk ik de per kunstenaar de intrinsieke motivaties en intenties en hoe zij deze vertalen in hun lichtwerken. Naast de veranderde culturele en artistieke klimaten, discoursen en opvattingen over kunst komen ook onderwerpen als de waarnemings- of Gestaltpsychologie en filosofische (taal-) theorieën - en geschriften aan bod. Zij vormen onuitputtelijke inspiratiebronnen, waardoor de complexiteit van het kijken en begrijpen van de kunstwerken toeneemt. Hierdoor wordt er van het publiek een actieve rol als participant verwacht om de vele ingewikkelde en diepere betekenissen, die zich op verschillende interpretatieniveaus bevinden, te ontrafelen.