View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Drie positieve interventies ten behoeve van de werk-privé balans van werkende vrouwen met jonge kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Hooijdonk, Loes 0486884.pdf (928.3Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Hooijdonk, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De laatste jaren is het aantal werkende vrouwen met jonge kinderen op de arbeidsmarkt steeds meer toegenomen. Het combineren van de rol als moeder en de werkrol kan leiden tot conflict, maar kan ook een positief effect hebben. Een goede werk-privé balans leidt tot een betere mentale en fysieke gezondheid (Frone, Russel & Cooper, 1994). In het huidige onderzoek wordt onderzocht of de werk-privé balans kan worden verbeterd met behulp van drie micro-interventies gebaseerd op de positieve psychologie en mindfulness. De interventies zijn (1) inzetten van persoonlijke hulpbronnen, (2) zegeningen tellen en (3) mindfulness. De verwachtingen zijn gebaseerd op het Transactionele Model van Stress (TMS; Lazarus & Folkman, 1984). Er wordt verwacht dat door het inzetten van de interventies het combineren van werk en privé meer als een uitdaging en minder als bedreiging gezien zal worden. Hierdoor kan er proactiever omgegaan worden met het combineren van rollen, waardoor een betere werk-privé balans wordt ervaren (minder conflict, meer facilitatie en een betere werk-privé balans over het algemeen). Een betere werk-privé balans leidt vervolgens tot betere prestaties op het werk en thuis en meer tevredenheid over de rollen op het werk en thuis (Van Steenbergen et al., 2007). Participanten hebben een week lang persoonlijke hulpbronnen ingezet, zegeningen geteld of een mindfulness oefening gedaan en zijn vergeleken met een controlegroep. De resultaten zijn zowel op korte termijn (T1, direct na de interventie) als middellange termijn (T2, een maand na de interventie) vergeleken met de meting voor de interventie (T0). De resultaten laten zien dat er weinig significante verschillen zijn tussen de experimentele en controle condities, maar laten wel trends zien in de verwachte richting. Uit he huidige onderzoek blijkt dat gebruik maken van zegeningen tellen prestaties op het werk en tevredenheid thuis kan verbeteren. Het inzetten van de micro-interventie mindfulness zorgt tevens voor een verbetering van prestaties op het werk. Er zijn trends te zien dat participanten uit de experimentele condities het combineren van werk en privé meer als uitdaging en minder als bedreiging zien, denken beter met de situatie om te kunnen gaan, minder bedreigingsgerelateerde en meer uitdagingsgerelateerde emoties ervaren, meer facilitatie, minder conflict en een betere algemene werk-privé balans ervaren, zowel thuis als op het werk beter presteren en meer tevreden zijn. Dit onderzoek biedt nieuwe inzichten in de positieve effecten die het combineren van werk en privé kan hebben. Op basis van het huidige onderzoek worden suggesties voor vervolgonderzoek gedaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10110
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo