View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Behoeftes van Ouders en Professionals ten Aanzien van Initiatieven Gericht op Opvoeding

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Puthaar, VAM-6933467 en Korte, R-6942105.pdf (557.3Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Puthaar, V.A.M.
        Korte, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het aantal jeugdigen dat professionele hulp krijgt is de afgelopen twintig jaar enorm toegenomen en de verwachting is dat deze groei zich doorzet. Om de vraag naar professionele hulp te beperken is het van belang om aandacht te besteden aan het versterken van de sociale omgeving van gezinnen middels een sterke, pedagogische basis (Van Yperen et al., 2019; Gilsing, 2019). Dit past bij het gedachtegoed van de pedagogische civil society (PCS). Het doel van de huidige studie is het onderzoeken van de behoeftes van ouders en professionals ten aanzien van initiatieven gericht op opvoeding. Om de behoeftes te onderzoeken zijn er acht semigestructureerde interviews afgenomen bij ouders (n=4) en professionals (n=4) aan de hand van een topiclijst. Middels een vergelijkende analyse zijn de behoeftes van ouders en professionals in kaart gebracht. Uit de data kwam naar voren dat er een taboe lijkt te heersen op het bespreken van opvoedvraagstukken, waarbij ouders gevoelens van schaamte ervaren. Tevens werd er gesproken over een eilandencultuur. Zowel ouders als professionals hebben de behoefte om de taboe op opvoedvraagstukken en de eilandencultuur te doorbreken. Ouders hebben daarnaast de behoefte om de dialoog met elkaar en professionals aan te gaan. Vanuit zowel de ouders als de professionals is er behoefte aan laagdrempelig contact. Vervolgonderzoek kan zich richten op de rol van de professional binnen informele initiatieven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1001
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo