SPELEN BINNEN DE HYBRIDISERING VAN HET BESTAAN
Summary
In dit onderzoek ga ik het fenomeen hybridisering bekijken waarbij de vermenging tussen het dagelijks leven en spel centraal staat. Er worden verschillende theoretische concepten behandeld, waarmee duidelijkheid wordt geschept over de vermenging van spel en dagelijks bestaan. De rol van technologie binnen deze vermenging en bij hybridisering is groot. De manier waarop actanten in het Latouriaanse netwerk met elkaar omgaan (Latour, 2005) zorgt voor een denaturatie van ruimte en zorgt voor een nieuwe denkwijze (Nunes, 2006). Binnen dit onderzoek staan drie vormen van ruimte centraal: fysiek, digitaal en hybride, tegenover de bestaansvormen van het dagelijks bestaan en spel. De vraag wordt gesteld of het noodzakelijk wordt om ook nog een derde bestaansvorm te introduceren naast het dagelijks bestaan en spel, om deze vervolgens in de drie ruimten te kunnen plaatsen. Binnen een casestudy worden drie location based games uitgelicht en wordt gekeken hoe het dagelijks bestaan hierbij intervenieert met het spel. Een vergelijkbaar concept waarin dagelijks bestaan en spel zich ook vermengen is gamification, dit zal ook terugkomen binnen deze thesis. Het doel is om een duidelijk theoretisch kader te scheppen en te bekijken hoe een game zich in de hybride ruimte ontwikkeld waarbij het dagelijks bestaan een grote rol speelt.