dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Tuithof, J.I.G.M. | |
dc.contributor.author | Dobbe, I.M. | |
dc.date.accessioned | 2012-02-20T18:00:58Z | |
dc.date.available | 2012-02-20 | |
dc.date.available | 2012-02-20T18:00:58Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9985 | |
dc.description.abstract | Wat hebben pratende honden met maatschappijleer te maken? In dit Praktijk Gerichte Onderzoek wordt de PMI methode onderzocht, een methode die denkvaardigheid bij leerlingen zou stimuleren. Ter introductie van deze methode moeten leerlingen eerst individueel en daarna klassikaal nadenken over de plussen, minnen en interessante vragen (PMI) die opkomen bij het onderwerp: een pratende hond.
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen snel geneigd zijn tot zwart-wit denken over ingewikkelde onderwerpen. Het voordeel van een dergelijke vereenvoudiging is dat vraagstukken begrijpelijker worden. Echter, in het dagelijks leven zijn deze onderwerpen niet zo simpel. De achterliggende vraag in ons onderzoek is dan ook of leerlingen met behulp van de PMI methode een maatschappelijk vraagstuk beter kunnen uitdiepen zonder te denken in zwart-wit beelden uit Hollywood films. Dit laatste wordt ook wel scripting genoemd. Met het uitvoeren en observeren van de PMI methode in twee maatschappijleerlessen in twee verschillende 4 vwo-klassen kunnen we beschrijven hoe een les verloopt waarin deze methode wordt gebruikt bij het behandelen van een (maatschappelijk) vraagstuk. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 65640 bytes | |
dc.format.mimetype | application/msword | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Pratende honden bij maatschappijleer. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | maatschappijleer, scripting, PMI, denkvaardigheden, PGO | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Maatschappijleer | |