Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisordr. K.B. Titus, dr. J.B. den Hertog
dc.contributor.authorTimmerman, H.N.
dc.date.accessioned2012-02-16T18:00:59Z
dc.date.available2012-02-16
dc.date.available2012-02-16T18:00:59Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9979
dc.description.abstractAan de hand van de “Romantische Orde” zoals Maarten Doorman die in kaart brengt, wordt de doorwerking van de Romantiek in Rock onderzocht. Er wordt bepaald in hoeverre enkele specifieke grondkenmerken van de Romantiek doorwerken in Rock en daarmee onze dagelijkse ervaring bepalen. De kenmerken waarmee deze analyse wordt uitgevoerd zijn zes punten die opvallen aan het Woodstockfestival (het primaat van de jeugd, de vrije liefde, de terugkeer naar de natuur, de hang naar spiritualiteit en mystiek, het expliciet beleden drugsgebruik en de grote rol van muziek) aangevuld met authenticiteit en rebellie. De kenmerken hebben een doorwerking in Rock: in de manier waarop er over Rock wordt gesproken, het genre wordt waargenomen, er wordt gesproken over classificeren en uitsluiten (op basis van authenticiteit) en Rock wordt ervaren kunnen de besproken kenmerken van de Romantiek worden geïdentificeerd. De kenmerken kunnen worden gerelateerd aan de Romantiek en aan Rock, maar deze doorwerking is niet exact hetzelfde: de kenmerken hebben in Rock een ander karakter en zijn niet letterlijk gekopieerd. In Rock ligt de nadruk meer op seksualiteit en lichamelijkheid, hebben mystiek en drugs een mainstream karakter en worden jeugdigheid, authenticiteit en rebellie ingezet binnen het marketingapparaat waarmee muziekorganisaties in een markt voor adolescenten rockproducten positioneren en van een imago voorzien. Authenticiteit en rebellie (in de vorm van Dionysische authenticiteit) hebben daarbij het karakter van een mythe. Muziek is het bindende element: de verschillende kenmerken doen zich immers kennen in Rock en haar uitingsvormen. De kenmerken ter wille van zichzelf en ter wille van het kapitalistische kader waarbinnen Rock floreert.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent407904 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe "Romantische Orde" in Rock
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRomantiek
dc.subject.keywordsRomantische Orde
dc.subject.keywordsRock
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record