dc.description.abstract | Aan de hand van de “Romantische Orde” zoals Maarten Doorman die in kaart brengt, wordt de doorwerking van de Romantiek in Rock onderzocht. Er wordt bepaald in hoeverre enkele specifieke grondkenmerken van de Romantiek doorwerken in Rock en daarmee onze dagelijkse ervaring bepalen. De kenmerken waarmee deze analyse wordt uitgevoerd zijn zes punten die opvallen aan het Woodstockfestival (het primaat van de jeugd, de vrije liefde, de terugkeer naar de natuur, de hang naar spiritualiteit en mystiek, het expliciet beleden drugsgebruik en de grote rol van muziek) aangevuld met authenticiteit en rebellie.
De kenmerken hebben een doorwerking in Rock: in de manier waarop er over Rock wordt gesproken, het genre wordt waargenomen, er wordt gesproken over classificeren en uitsluiten (op basis van authenticiteit) en Rock wordt ervaren kunnen de besproken kenmerken van de Romantiek worden geïdentificeerd.
De kenmerken kunnen worden gerelateerd aan de Romantiek en aan Rock, maar deze doorwerking is niet exact hetzelfde: de kenmerken hebben in Rock een ander karakter en zijn niet letterlijk gekopieerd. In Rock ligt de nadruk meer op seksualiteit en lichamelijkheid, hebben mystiek en drugs een mainstream karakter en worden jeugdigheid, authenticiteit en rebellie ingezet binnen het marketingapparaat waarmee muziekorganisaties in een markt voor adolescenten rockproducten positioneren en van een imago voorzien. Authenticiteit en rebellie (in de vorm van Dionysische authenticiteit) hebben daarbij het karakter van een mythe. Muziek is het bindende element: de verschillende kenmerken doen zich immers kennen in Rock en haar uitingsvormen. De kenmerken ter wille van zichzelf en ter wille van het kapitalistische kader waarbinnen Rock floreert. | |