Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWinnubst, Madelinde
dc.contributor.authorGondrie, A.A.M.
dc.date.accessioned2012-02-14T18:00:59Z
dc.date.available2012-02-14
dc.date.available2012-02-14T18:00:59Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9957
dc.description.abstractDeze masterthesis is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd bij The Human Network HR (THN HR). Het doel van dit onderzoek is het verwerven van inzicht in hoeverre de netwerkbenadering van THN HR het mogelijk maakt om ZZP’ers te motiveren om met THN HR kennis te creëren. De hoofdvraag luidt als volgt: “In hoeverre stelt de netwerkbenadering van THN HR de organisatie in staat om ZZP’ers te motiveren tot gezamenlijke kenniscreatie?”. Deze vraag is opgesplitst in vier deelvragen: (1) “Wat is volgens de literatuur de visie van een netwerkorganisatie op kenniscreatie?”; (2) “Welke factoren hebben volgens de literatuur invloed op de motivatie van ZZP’ers om kennis te creëren met andere partijen?”; (3) “Hoe ziet de visie op kenniscreatie met ZZP’ers in de netwerkorganisatie THN HR eruit?” en (4) “Welke factoren hebben invloed op de motivatie van ZZP’ers om kennis te creëren met THN HR?”. Vanuit een interpretatieve onderzoeksopvatting is er een wetenschappelijk literatuuronderzoek gedaan voor het vormen van een analytisch kader. Vanuit dit kader zijn er vijftien interviews afgenomen met consultants en leidinggevenden van THN HR en met ZZP’ers. Uit dit onderzoek blijkt dat THN HR een overwegend traditionele benadering hanteert, die enkele kenmerken van de netwerkbenadering vertoont: ze besteedt aandacht aan de uitbreiding van het netwerk rondom de organisatie, ze toont interesse en speelt in op actuele marktontwikkelingen en signaleert de urgentie om ZZP’ers bij haar organisatie te betrekken. Daarentegen hanteert THN HR een traditionele, hiërarchische organisatiestructuur die zowel intern in de organisatie als in het netwerk rondom de organisatie het functioneren van de betrokken professionals reguleert. THN HR voldoet aan een klein aantal factoren dat ZZP’ers motiveert tot kenniscreatie met THN HR: de organisatie legt een marktgerichte focus aan in het domein van kenniscreatie en ze brengt contractuele afspraken met ZZP’ers ter sprake in een later stadium van de samenwerking tot kenniscreatie. Daarentegen voldoet THN HR niet aan de overige factoren die ZZP’ers motiveren tot kenniscreatie: de ZZP’ers hebben onvoldoende inspraak in het bepalen van het domein van kenniscreatie, de deelname aan kenniscreatie is onvoldoende vrijblijvend, de organisatie besteedt weinig aandacht aan de diversiteit van de leden binnen het samenwerkingsverband, de organisatie hanteert een overwegend formele in plaats van informele relatie met ZZP’ers, ze investeert weinig in het contact met ZZP’ers en de organisatie neemt een overwegend sturende in plaats van een verbindende en faciliterende rol aan binnen de samenwerking tot kenniscreatie. De overwegend traditionele benadering die THN HR hanteert belet de organisatie om zo optimaal mogelijk ZZP’ers te motiveren tot kenniscreatie met THN HR, omdat de motiverende factoren vragen om een minder controlerende benadering waarin zelfsturing en gelijkwaardigheid centraal staan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleMotieven voor kenniscreatie in de network society
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskenniscreatie, ZZP'er, netwerkbenadering
dc.subject.courseuuCommunicatie, Beleid en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record