Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchaaf, MF van der
dc.contributor.authorHeuvel, K.M.C. van den
dc.date.accessioned2012-01-30T18:00:55Z
dc.date.available2012-01-30
dc.date.available2012-01-30T18:00:55Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9883
dc.description.abstractIn het muziekonderwijs moeten kinderen vanaf het begin hun eigen leerproces sturen door zelfstandig thuis te oefenen op een instrument. Er is in dit onderzoek gekeken naar de feedback van de docent tijdens de muziekles en de zelfregulatie van kinderen tussen zes en twaalf jaar. De hoofdvraag in dit onderzoek luidt: In hoeverre is scaffolded feedback van muziekdocenten tijdens de muziekles gerelateerd aan de forethought phase van zelfregulatie van jonge leerlingen? Het onderzoek is uitgevoerd onder 24 muziekleerlingen die groepsgewijs of individueel les hadden. De leerlingen speelden cello, viool, orgel, piano of keyboard. Er zijn 28 verschillende lessen opgenomen. Met een zelfgemaakt score-instrument werden verschillende soorten scaffolded feedback in de lessen gemeten, namelijk correctieve feedback, hints, instructie, uitleg, modellering en vragen. De forethought phase van zelfregulatie bij kinderen is gemeten met een vragenlijst. Na analyse van de vragenlijst bleken alleen de items over self-efficacy betrouwbaar. Self-efficacy is onderverdeeld in drie factoren: vertrouwen in een goede prestatie, vertrouwen in het kunnen uitvoeren van moeilijke taken en vertrouwen in ontwikkeling. Er is een significante correlatie tussen het vertrouwen in een goede prestatie en de leeftijd. Naarmate de leerling ouder wordt, daalt het vertrouwen in het goed kunnen presteren. Daarnaast zijn er verbanden gevonden tussen de verschillende soorten scaffolded feedback. Er is geen verband gevonden tussen de feedback van de docent in de muziekles en de self-efficacy van de leerling. Er is wel een verband gevonden tussen de leeftijd van de leerling en de uitleg die de docent geeft: hoe ouder de leerling is, hoe meer uitleg de docent geeft.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent850964 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen feedback en de forethought phase van zelfregulatie in muziekonderwijs aan kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordszelfregulatie
dc.subject.keywordsfeedback
dc.subject.keywordsscaffolding
dc.subject.keywordsself-efficacy
dc.subject.keywordsmuziekonderwijs
dc.subject.keywordskinderen
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record